Status: fascinerad

Vi har fågelbesök. Jag bor ju hos mina föräldrar över sommaren, och nu har gården fått besök av fem mus – och råttjagande falkar. Tornfalkar. Brunaktiga med någon sort fläckmöster, mellanstora och väldigt fina fåglar.
Pappa bad mig att sakta närma mig ett av de fönstren i huset som vetter mot baksidan, och sedan kolla åt höger. Jag visste inte vad jag skulle titta efter, men den var inte svår att missa. Den satt med ryggen mot fönstret och hukade sig fram, så jag förstod först inte att det var en fågel (det såg ut som något litet huvud, eller en underlig igelkott) men så tittade den upp och jag fick se den fina profilen som falkar har. Den guppade lite på huvudet och fick sedan syn på mig i fönstret. Det gick kanske två minuter utan att den rörde på sig, bara stirrade på mig. Sedan flög den iväg (vingarna var större än jag trodde!) och landade på brunnen ett par meter bort. Och gissa vad jag har missat som satt där? Jo, tre till. Falken som hade stirrat på mig gav ifrån sig ett par läten och sedan hade jag fyra falkar som stirrade på mig! Efter en stund kunde jag se en till som flög mellan grenarna i en tall i närheten, den var större än de andra, och enligt pappa är den mamman till de som satt på brunnen. Det var lite obehagligt att de titta så stint på mig, men jag är väl ett potentiellt hot antar jag. Jag måste säga att jag tyckte det var spännande. Det har inte hänt särskilt mycket de senaste veckorna, jag har bara spenderat sommaren som jag vanligtvis spenderar en sommar, så falkarna är ett intressant avbrott. Fåglar, speciellt falkar (+ örnar och ugglor), är väldigt otroliga varelser, vackra och allmänt häftiga. Sedan är det ju skitbra att de äter upp alla råttor och möss kring huset.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0