Uppläst 23/3 2010

Dessa dikter är skrivna av mig, och ingen annan!




Brevet till dig                   © Åsa Holmberg

I mitt huvud kan jag skriva ett brev
där jag vågar säga att jag saknar dig
att jag vill vara hos dig
att jag vill röra vid dina varma, mjuka fingrar igen

I brevet vågar jag skriva om dina ögon
om närheten
om känslan
om det i luften om vibrerade
när jag vände mig om
och fick se dig i dörren

I brevet i mitt huvud,
brevet till dig
vågar jag skriva allt jag vill.

Brevet kommer att vänta på dig
där i mitt huvud
till dess jag är redo att läsa det högt för dig
Senare
när det inte är för tidigt







Askar                   © Åsa Holmberg

För en fågel ser nog staden mycket lugn ut
med sina hus som små askar.
Men en fågel
ovan molnen
kan inte se in i askarna
bryr sig inte om att se in genom fönster
i det silverfärgade höghuset.
En fågel bryr sig nog inte om att se in genom fönstret
högst upp
det med de dammiga spetsgardinerna.
För en fågel är det inte väsentligt att lägga märket till mannen i den gröna fåtöljen
eller skolflickan på soffan
hon som tagit av sig sina små sandaler
hon som sover.
En fågel bryr sig inte om att misstänka mannen som går fram till den lilla flickan på soffan.
En fågel bryr sig inte om att försöka hindra mannen som stryker flickans rygg,
masserar hennes små ben,
fingrar på kanten till hennes kjol.

För en fågel ser nog husen ut som små askar.
För en fågel
ovan molnen
spelar det ingen roll vad som försiggår, där inne.
















Tack för mig
vi får se när jag återkommer
Adjö
                   /Åzzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0